Nieuws

nieuwspagina LKW BlingenBrandweermannen van de Veiligheidsregio Utrecht waren eerder dit jaar in Böblingen om daar onder andere hagelnieuwe Porsches open te knippen, iets dat in Nederland nauwelijks mogelijk is. Als dank voor die mogelijkheid haalde Van Maurik elf Duitse brandweerlieden naar Nederland om hier met vrachtauto’s te oefenen.
Het korps Böblingen bestaat uit 150 vrijwilligers en zo’n 18 beroepskrachten. De kazerne telt meer dan 16 voertuigen en het korps rukt ruim 850 keer per jaar uit.

Hier in Nederland werden de Duitse gasten ontvangen op de kazerne in Harmelen waar 2 voertuigen uitrukken en de oefening vond zaterdag plaats op een particulier bedrijventerrein van De Greef Coatings in Breukelen omdat de Veiligheidsregio Utrecht geen andere locatie ter beschikking had. De Duitsers waren ondanks die grote verschillen zeer te spreken over de oefenmogelijkheid. ,,In Duitsland verkopen wij alle vrachtauto’s aan het buitenland. Als brandweer is er geen mogelijkheid te oefenen met die voertuigen. Dit is voor ons dus uniek.”

Niet alleen voor de Duitse brandweerlieden was de uitwisseling interessant. Ook voor de Nederlandse instructeurs was het een waardevolle dag. ,,Het is bijzonder om te zien hoe zij zonder problemen met elf mensen aan één vrachtauto kunnen werken en zo goed op elkaar ingespeeld zijn. Ze zijn daar gewend om in grote teams uit te rukken. En zij zijn ook handig met het werken met kettingen. In Nederland halen ze die weer van de brandweerauto’s omdat de meeste brandweermensen geen idee hebben wat je ermee kunt doen. Het is op zo’n dag als vandaag weer goed om te zien wat je wel allemaal kunt doen met je gereedschappen”, zei collega-instructeur Jan Nieuwenhuizen.

De pittige oefendag, met dank aan de hoge temperaturen, werd onderbroken door een kop koffie met Hollandse tompouces en een lunch bij Seval E Cargo. Daarna werd in een moordend tempo de tweede vrachtautocabine gepeld en geknipt. Na een nabespreking was het tijd voor het uitreiken van een certificaat. De uitnodiging retour kwam ook meteen: . ,,Volgend jaar regelen wij graag Mercedessen voor jullie om mee te oefenen.”

 Fotoalbum: Duitse Brandweer volgt specialetraining in Nederland

Tekst: Linda Blok / TekstBlok
Foto’s: Bastiaan Miché/Regio 14.NL


Bekijk de video op Youtube
De vakantie is weer voorbij en er staan weer nieuwe uitdagingen te wachten. Kort voor de vakantie heb ik nog een instructie vrachtwagens verzorgd in Mönchengladbach, Duitsland. Een collega van het Weber Recue Team had mij benaderd of het mogelijk was deze in structie te verzorgen.
Het is in Duitsland niet gemakkelijk om aan cabines te komen voor oefendoeleinden en met wat beschikbaar komt is niet te gebruiken voor een gedegen instructie. We hebben er voor gekozen om vier cabines naar Duitsland te transporteren.
IMG 20170612
Op 21 juni ben ik afgereisd naar de Feuerwehrwache 2 in Mönchengladbach. s Middags hebben we daar de theorie gedaan en de volgende dag de praktijk.
Op het terrein van de THW, Technisches Hilfswerk, heeft de brandweer de cabines opgebouwd. Een mooie locatie om realistisch te kunnen oefenen.
De aanwezige personen waren allemaal instructeurs, die enigzins bekend zijn met het thema: "Patientengerechte Technische Rettung nach LKW-Unfällen".

IMG 2073
Laat het duidelijk zijn, dat de realiteit van een vrachtwagenongeval niet of nauwelijks is na te bootsen in een oefening. De cabines zijn niet gedeformeerd en ook al zou dit zo zijn, blijft het lastig om dit doel te behalen. Er spelen heel veel factoren mee. Zo kan het zijn, dat de cabine volledig los op het chassis staat of dat er via de zijkanten van de cabine geen mogelijkheid is om binnen te komen, kortom allemaal zaken die van belang zijn. Het is de bedoeling om de gedeformeerde cabine, zoals in de werkelijkheid is, met behulp van de ram en spreider terug te drukken in zijn eigen vorm en daar waar spanning optreedt in het materiaal, moet geknipt worden, niet eerder. Als er nog meer ruimte nodig is, zijn er meerdere mogelijkheden.

In de Duitse leerboeken staat geschreven, dat de cabinebodem ingeknipt dient te worden. Vervolgens wordt de A-stijl bovenin door geknipt en wordt de stijl naar voren gedrukt met de ram. Het nadeel van deze werkwijze is, dat een gedeelte van de bodemplaat meebuigt naarstructuur bodem LKW voren. Deze manier van werken was bij alle instructeurs bekend.

Door veranderingen in de constructie van de cabine is deze manier niet meer mogelijk bij nieuwe cabines. Volgens fabrieksinformatie van o.a. Mercedes Bens vrachtwagens moet de A-stijl zowel boven- als onderin geknipt worden.
Dit is een werkwijze, die Rifra Instructions al geruime tijd instrueert op basis van ervaringen met verschillende cabines van verschillende automerken.
Voor de Duitse collega's was dit een nieuwe ervaring. We hebben die dag twee cabines volledig kortgeknipt en verschillende manieren de revue laten passeren om een verongelukte chauffeur uit zijn cabine te halen. De instructeurs gaan met deze kennis en manier van werken de collega's van brandweer Mönchengladbach zelf bijscholen.
In het fotoalbum zijn meer foto's te zien van deze training.

Foto Album Mönchengladbach


rifra en weber rescue
Rescue days pagina

Al geruime tijd, voordat ik met Rifra-Instructions ben gestart, ben ik 2003 in contact gekomen met Weber Rescue Systems uit Duitsland. Jaarlijks organiseren zij de Rescue days. Een evenement dat door deelnemers vanuit de hele wereld wordt bezocht. In 2003 en 2004 ben ik zelf deelnemer geweest. Vanaf dat moment tot aan 2009 heb ik mij bezig kunnen houden met het begeleiden van de Nederlandse deelnemers, die vertrokken naar Duitsland om deel te nemen. In 2009 ben ik begonnen als instructeur voor Weber Rescue Sytems. Ik ben gestart op het station "Auto op Barrière", een station waar ik op de dag van vandaag nog steeds een invulling aan geef. Naast dit station doe ik sinds een jaar of drie ook de "Kettingredding", een redmethode uit Scandinavië. Een goed alternatief voor als er niet met bestaande redgereedschappen gewerkt kan worden.
Inmiddels vinden deze Rescue Days nu ook wereldwijd plaats.

Weber Rescue Systems biedt mij ook de mogelijkheid om bij te blijven op het gebied van de Technische Hulpverlening. Menig maal per jaar reis ik af naar Duitsland om daar een bijscholing te volgen. Deze vinden plaats bij de wel bekende autofabrikanten in Duitsland, Mercedes Benz, Opel, Audi Porsche en Volkswagen. Hier zie ik hoe de materialen bij deze auto's veranderen en hoe zij reageren op de redgereedschappen. Ik krijg ook de gelegenheid om de bekende inzettechnieken uit te oefenen op deze nieuwe auto's. De veranderingen van de materialen en constructies laten toe of deze wel of niet werken en of dat er aanpassingen vereist zijn om zo toch je doel te halen.

Naast alle veranderingen in de auto-industrie krijg ik ook de veranderingen mee op het gebied van de redgereedschappen.
Door deze samenwerking is er een groot netwerk ontstaan met andere instructeurs die ook invulling geven op de Rescue Days. Menig maal heb ik met deze instructeurs contact om de veranderingen in de Hulpverlening te bespreken.  

   

nieuwe generatie accu gereedschappen






Cursusinformatie

Rifra Instruction en Weber Rescue

weber rescue rifra instructions links

Een gouden combinatie


Lees verder weber test

Contact informatie

Ons adres:
Toscalaan 32
3438 CW Nieuwegein
U kunt ons bereiken via:
Tel: +31 (0)6 51 82 62 09
of via het contactformulier
knowledge is only powerfull when you share it

Laatste Fotoalbums

Ketting Redding

Ketting Redding Ketting Redding Ketting Redding Ketting Redding

Kettingset voor Brandweer Rotterdam

Kettingset voor Brandweer Rotterdam Kettingset voor Brandweer Rotterdam Kettingset voor Brandweer Rotterdam Kettingset voor Brandweer Rotterdam

Over Rifra Instructions

Rifra Instructions is vanaf 2007 actief op het gebied van de technische hulpverlening bij ongevallen met voertuigen.

Ons bedrijf werkt vanuit Nieuwegein door heel Nederland en daar buiten, als het gaat om scholing van onder andere brandweerpersoneel. Rifra Instructions staat onder leiding van Frans van Maurik. Vanaf 1986 is Frans van Maurik werkzaam bij de Brandweer Utrecht, nu Veiligheidsregio Utrecht.


2020 over rifra 

S5 Box

Login

Register

You need to enable user registration from User Manager/Options in the backend of Joomla before this module will activate.