Nieuws
Het is alweer enige tijd geleden dat ik iets heb geplaatst op de nieuwssite van mijn Website. Dit komt omdat ik de laatste tijd veel op Facebook schrijf of post. In September heb ik het geluk gehad dat ik een van de uitverkorene was, die voor de firma Weber mocht af reizen naar Chapecó in Brazilië.vertrek Amsterdam
Mijn reis begon in Amsterdam, vandaar naar Lissabon waar ik drie andere collega’s trof en met hun de plas ben overgestoken naar Sao Paulo. Vanaf dit vliegveld door naar Chapecó. Een lange reis maar zeker de moeite waard. In Brazilië is voor de 5e keer de Rescue Days georganiseerd door de Dealer van Weber Rescue Systems. Het was wel voor de eerste keer, dat er instructeurs van buiten Brazilië werden ingevlogen. De structuur van de brandweer daar is militaristisch ingericht.

Net als de Rescue Days in Duitsland waren er verschillende pits ingericht. Ik kreeg, samen met Kapitein Muniz van de brandweer in Sao Paulo, de pit “Nieuwe Voertuigen Techniek. Kapitein Muniz heeft het theoretische gedeelte voor zijn rekening genomen en samen hebben we de praktijk gedaan. In de theorie is alles verteld over de constructies van verschillende voertuigen en heeft hij de App gelanceerd waarmee eenvoudig de technische gegevens, zoals wij kennen met het Crash Recovery System, opgevraagd konden worden over het desbetreffende voertuig. Ook het E-Call systeem is aan de orde gekomen. E-call is een systeem dat, via een wifi-verbinding, contact zoekt IMG 20180804 WA0009met een Callcentrum, wat een meldkamer van de brandweer kan zijn. Ook kan op een nauwkeurigheid van enkele meters het voertuig gelokaliseerd worden. waardoor de juiste eenheden naar de plek van het ongeval gestuurd kunnen worden.
In de praktijk hebben we de App toegepast. Met behulp van aantekeningen op het voertuig hebben we vastgesteld, waar we rekening mee moesten houden.

Overal ter wereld worden mensen anders opgeleid. Het is daarom interessant om te kijken hoe dit is gebeurd en waar we op in kunnen spelen.
Het motto dat we hanteerde was, “Less is More”: Hoe kun je op een eenvoudige en snelle manier bij het slachtoffer komen en bevrijden. Iets wat nog niet zo bekend was bij de collega’s van Brazilië.

Het zijn zeer leervolle dagen geweest, zowel voor de collega’s van Brazilië als voor mij. Het is altijd leuk, zinvol en goed om eens in de keuken te kijken van een andere Brandweerkorps. Waar ook ter wereld

Volg Rifra ook via Facebook
http://www.rifra-instructions.nl/index.php/fotoalbums/event/fotoalbums/rescuedaysbrazilie
Captan Muniz
 

Hurtigfrigjøring, Kettenrettung, Chain Rescue of gewoon het werken met en bevrijden met kettingen. In een aantal eerdere artikelen heb ik ook geschreven over het gebruik WT 1 1
van kettingen als inzetmiddel bij verkeersongevallen om op een snelle manier mensen te bevrijden. Het ging toen voornamelijk over het toepassen van deze methode bij personenvoertuigen. In de laatste maanden heb ik samen met een collega van de Brandweer Wuppertal gekeken of deze manier van werken ook toepasbaar zou zijn bij vrachtwagens. In Skandinavie is het een veel gebruikte methode. We hadden al wat testen gedaan en deze waren positief

Ondanks dat deze werkwijze ook in Duitsland nog in de kinderschoenen staat, heeft hij met zijn collega's de methode ook in de praktijk gebruikt.
Het leverde een verrassend 
resultaat op.
 
Doordat de media en de vakbladen over dit item is gaan schrijven is er bij de Brandweer in Duitsland erg veel interesse gewekt. We zien steeds meer aanvragen komen om bij een van de oefeningen aanwezig te mogen zijn. Belangrijk bij deze instructies is dat het voertuig realistisch is gedeformeerd.
Het deformeren van een vrachtwagencabine is niet eenvoudig.
VU Lkw A 46 04

Waar ik zelf erg benieuwd naar ben, wat vindt Brandweer Nederland van deze methode. Nu is dat in eerste instantie lastig om daar een oordeel over te geven,
want je hebt het nog niet kunnen ervaren.
Op de facebookpagina van Rifra-Instructions vindt je enkele video's die met dit item hebben te maken.
Laat mij weten wat er van gevonden wordt via mijn facebookpagina of schrijf mij een E-mail.

Foto Album Wuppertal
De vakantie is weer voorbij en er staan weer nieuwe uitdagingen te wachten. Kort voor de vakantie heb ik nog een instructie vrachtwagens verzorgd in Mönchengladbach, Duitsland. Een collega van het Weber Recue Team had mij benaderd of het mogelijk was deze in structie te verzorgen.
Het is in Duitsland niet gemakkelijk om aan cabines te komen voor oefendoeleinden en met wat beschikbaar komt is niet te gebruiken voor een gedegen instructie. We hebben er voor gekozen om vier cabines naar Duitsland te transporteren.
IMG 20170612
Op 21 juni ben ik afgereisd naar de Feuerwehrwache 2 in Mönchengladbach. s Middags hebben we daar de theorie gedaan en de volgende dag de praktijk.
Op het terrein van de THW, Technisches Hilfswerk, heeft de brandweer de cabines opgebouwd. Een mooie locatie om realistisch te kunnen oefenen.
De aanwezige personen waren allemaal instructeurs, die enigzins bekend zijn met het thema: "Patientengerechte Technische Rettung nach LKW-Unfällen".

IMG 2073
Laat het duidelijk zijn, dat de realiteit van een vrachtwagenongeval niet of nauwelijks is na te bootsen in een oefening. De cabines zijn niet gedeformeerd en ook al zou dit zo zijn, blijft het lastig om dit doel te behalen. Er spelen heel veel factoren mee. Zo kan het zijn, dat de cabine volledig los op het chassis staat of dat er via de zijkanten van de cabine geen mogelijkheid is om binnen te komen, kortom allemaal zaken die van belang zijn. Het is de bedoeling om de gedeformeerde cabine, zoals in de werkelijkheid is, met behulp van de ram en spreider terug te drukken in zijn eigen vorm en daar waar spanning optreedt in het materiaal, moet geknipt worden, niet eerder. Als er nog meer ruimte nodig is, zijn er meerdere mogelijkheden.

In de Duitse leerboeken staat geschreven, dat de cabinebodem ingeknipt dient te worden. Vervolgens wordt de A-stijl bovenin door geknipt en wordt de stijl naar voren gedrukt met de ram. Het nadeel van deze werkwijze is, dat een gedeelte van de bodemplaat meebuigt naarstructuur bodem LKW voren. Deze manier van werken was bij alle instructeurs bekend.

Door veranderingen in de constructie van de cabine is deze manier niet meer mogelijk bij nieuwe cabines. Volgens fabrieksinformatie van o.a. Mercedes Bens vrachtwagens moet de A-stijl zowel boven- als onderin geknipt worden.
Dit is een werkwijze, die Rifra Instructions al geruime tijd instrueert op basis van ervaringen met verschillende cabines van verschillende automerken.
Voor de Duitse collega's was dit een nieuwe ervaring. We hebben die dag twee cabines volledig kortgeknipt en verschillende manieren de revue laten passeren om een verongelukte chauffeur uit zijn cabine te halen. De instructeurs gaan met deze kennis en manier van werken de collega's van brandweer Mönchengladbach zelf bijscholen.
In het fotoalbum zijn meer foto's te zien van deze training.

Foto Album Mönchengladbach

Cursusinformatie

Rifra Instruction en Weber Rescue

weber rescue rifra instructions links

Een gouden combinatie


Lees verder weber test

Contact informatie

Ons adres:
Toscalaan 32
3438 CW Nieuwegein
kunt ons bereiken via:
Tel: 06 51 82 62 09
of via het contactformulier
knowledge is only powerfull when you share it

Laatste Fotoalbums

Rescue Days Brasil 2018

Rescue Days Brasil 2018 Rescue Days Brasil 2018 Rescue Days Brasil 2018 Rescue Days Brasil 2018

Training in Wuppertal

Training in Wuppertal Training in Wuppertal Training in Wuppertal Training in Wuppertal

Over Rifra Instructions

Rifra Instructions is vanaf 2007 actief op het gebied van de technische hulpverlening bij ongevallen met voertuigen.

Ons bedrijf werkt vanuit Utrecht door heel Nederland als het gaat om scholing van onder andere brandweerpersoneel. Rifra Instructions staat onder leiding van Frans van Maurik. Vanaf 1986 is Frans van Maurik werkzaam bij de Brandweer Utrecht, nu Veiligheidsregio Utrecht.
frans van maurik

S5 Box

Login

Register

You need to enable user registration from User Manager/Options in the backend of Joomla before this module will activate.